Alltid fri frakt när du handlar för mer än 300kr. Under 300kr har vi fast frakt på 39kr. Ombud på mindre orter har ibland begränsade utkörningar som kan påverka din leveranstid. I de allra flesta fall skickas lagerförda varor samma dag, men under kampanjer och högsäsonger kan ibland hantering på vårt lager ta 1-3 dagar. Alla tidsangivelser avser arbetsdagar (helgfri vardag). 

Beställningsvaror har en leveranstid på 1-4 veckor. Vi kontaktar alltid alla personer som beställt en beställningsvara med ett leveransbesked. 

Skadat gods

När du tar emot ditt gods är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget vara skadat meddelar du detta direkt till ditt postombud alternativt den chaufför som levererat paketet. OBS! Det är viktigt att du gör en korrekt anmälan. Se till att få en bekräftelse på att ditt gods är skadat.

Outlöst gods

Samtliga frakt- och returfraktskostnader, kommer att 

debiteras köparen för varor som inte blivit levererade på grund av orsaker hos köparen, som innebär att leverans ej kunnat utföras enligt avtal. 


LEVERANSMETODER. 

Ekonomi (19kr)
Levereras till brevlåda eller utlämningsställe. Leveranstid 4-7 dagar.

DHL (39kr eller gratis om du handlar för mer än 300kr) 
Levereras till utlämningsställe. Leveranstid 1–4 vardagar.   

 

ÅNGERRÄTT

Ångerrätt (14 dagar) och öppet köp (60 dagar)
Du har ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen. Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du lämna eller sända ett meddelande till oss om detta inom 14 dagar från den dag då du tagit emot varan eller en väsentlig del av denna. När vi fått tillbaka varan och förpackningen och konstaterat att dessa är i nyskick, kommer vi inom 30 dagar från det att vi tagit emot varan att betala tillbaka det belopp som du betalt. Paketera varan väl eftersom du som kund står för risken samt kostnaden för returfrakten. Inga returlappar direkt på originalkartongen. 

Vi lämnar 60 dagar öppet köp. För att detta skall gälla måste förpackningen till produkten du köpt vara obruten. Är förpackningen till varan oöppnad kan du alltså inom 60 dagar returnera varan och få pengarna tillbaka. Är förpackningen bruten gäller inte öppet köp.

  • Endast myndiga personer får handla hos Rc-land.
  • Vi lämnar 60 dagars öppet köp mot obruten förpackning. 
  • Köparen betalar alltid returfrakten. Postförskott eller efterkrav accepteras ej.
  • Företagskunder lyder inte under distans- och hemförsäljningslagen.

Konsumentverkets ångerblankett.
Länk till blankett.

GDPR

Swerace.se (MH Distribution AB) gör allt vi kan för att värna om din personliga integritet och strävar alltid efter att skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Vi följer självklart alla gällande lagar och regler för skydd av personuppgifter. Genom att godkänna vår policy på Webbplatsen i samband med köp eller lämnande av uppgifter, så samtycker du till behandling av dina personuppgifter i enlighet med nedan. 

Vilka personuppgifter behandlar vi?

Vi behandlar de personuppgifter som du lämnar eller har lämnat till oss eller som vi samlat in på Webbplatsen genom cookies i syfte att administrera dina köp och fullfölja våra åtaganden gentemot dig som kund såsom leverans av varor och kommunicerande av orderstatus. De personuppgifter som behandlas på Swerace.se är ditt namn, e-postadress, köp-, betal- och köphistorik, leveransadress, IP-adress, enhet ( till exempel mobil eller dator) och telefonnummer. För privatpersoner sparar vi även födelsedatum vid köp. 

Uppgifterna kan även användas för identifikation, direktmarknadsföring, nyhetsbrev samt för statistikändamål. Uppgifterna kan även användas för utskick per post, sms och e-post. om du inte invänt mot detta. Du kan när som helst avbryta marknadsföring mot dig som kund på något av följande sätt: 

Avregistrera dig från fortsatta utskick direkt i exempelvis ett nyhetsbrev 

Kontakta vår kundservice via e-post info@rc-land.se

 

Hur använder vi dina personuppgifter?

Uppgifterna kan vidare komma att användas för att analysera köpvanor i syfte att förse dig med relevant information och marknadsföring samt för att förbättra Webbplatsen, betalningslösningar och betalningsprocesser. 

Som privatperson kommer också ditt personnummer att behandlas i samband med köp på uppdrag av Klarna AB som behöver detta i kreditupplysningssyfte. 

Användningen av uppgifterna kan delas med myndigheter eller våra samarbetspartners när till exempel en vara skickas direkt från leverantör, samt Klarna AB för betalning eller kreditupplysning.    

 

Hur skyddas dina personuppgifter?

För att hålla de personuppgifter vi behandlar i säkert förvar använder vi SSL/TLS och HTTPS. 

SSL/TLS certifikatet garanterar dig som besökares att domänen du ansluter till är den som den utger sig för att vara, man kan alltså vara säker på att man är uppkopplad mot rätt server som kund, samt att data krypteras och inte manipuleras på något sätt.

Hur länge sparas mina personuppgifter?

Om du samtyckt till ett köp och att bli kund hos Swerace.se sparas dina uppgifter tills vidare eller tills du själv önskar att avsluta kontot. Du kan när som helst avregistrera dig som kund. 

Dina uppgifter sparas oavsett aldrig längre än vad som är tillåtet enligt gällande lag. 

 

Tillgång till, uppdatering och korrigering av dina personuppgifter

Du har enligt gällande personuppgiftslagstiftning, rätt till att en gång per kalenderår gratis få besked om vilka personuppgifter som behandlas om dig, oavsett hur dessa samlats in. Om du vill ha sådan information ska du lämna in en skriftlig begäran till oss. Begäran ska enligt gällande personuppgiftslagstiftning skickas in underskriven av dig per post till den adress som anges på vår Webbplats. 

Du har rätt att när som helst begära att personuppgifterna rättas, blockeras eller raderas. 

Du har rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke om behandling av personuppgifter. Sådan återkallelse kan du även begränsa till att endast avse del av behandlingen, exempelvis den som rör direkt marknadsföring. 

 

Följa länkar

Webbplatsen kan innehålla länkar till andra webbplatser. Denna Integritetspolicy gäller enbart webbplatsen. När du länkas till annan webbplats bör du läsa den personuppgiftspolicy som gäller för den sidan. Notera att RcLadn.se inte tar ansvar för andra webbplatsers behandling av dina personuppgifter. 

 

Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om vad de används till samt hur de kan undvikas. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och innehåller textinformation. För att vårt shoppingsystem ska fungera är dessa filer nödvändiga. Vad sparas? Vi använder en cookie för att komma ihåg om du är inloggad och vilka inställningar du har valt. Detta är en så kallad session-cookie, det betyder att den tas bort när du stänger din webbläsare. 

 

GARANTI / REKLAMATION.

Garanti gäller inte handhavandefel eller om det är uppenbart att varan använts på ett sådant sätt som den ej avsetts för, eller utsatts för oaktsamhet eller oförsiktigt användande. Köparen är själv skyldig till att ta reda på hur en produkt skall brukas på korrekt sätt. Sådant som kan anses som normalt slitage omfattas ej heller av garantin. Garantin täcker inte följdfel, dvs skador som uppkommit genom att köparen fortsatt använt varan trots ett ursprungligt material eller konstruktionsfel varpå denna fallerat med andra skador som följd. Köparen är själv ansvarig att kontrollera att produkten inte har några fel innan den brukas. Modifierade produkter där till exempel kontakter har bytts ut omfattas inte av garantin.

För att en reklamation skall godkännas ska felet ha funnits vid leveransen och ej uppkommit till följd av oaktsamhet eller oförsiktigt användande. Reklamationen skall framföras inom 14 dagar om du anser att varan är felaktig. När vi mottagit produkten så kontrollerar vi den enligt din felbeskrivning. Ofta Kan vi laga varan på plats, men ibland måste den skickas vidare till vår leverantör.

Finns inget fel på varan debiteras kunden för fraktkostnaden hit till oss, samt fraktkostnaden tillbaks till kunden. Även felsökningsavgift på 250kr per påbörjad kvart tillkommer.

Vid godkänd reklamation har köparen rätt till:

  • Ersättningsvara.
  • Reparation om kostnaden kan anses proportionell till varans värde.

Rc-land avgör alltid vilket av ovanstående alternativ som gäller vid godkänd 
reklamation. Kostnader för montering, åtkomst eller annan indirekt kostnad, ersätts ej. 

Transportskador eller ej fullständig leverans enligt följesedel skall anmälas senast 3 dagar efter mottagandet. 

Skadat gods
När du tar emot ditt gods är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget vara skadat meddelar du detta direkt till ditt postombud alternativt den lastbilschaufför som levererat paketet. OBS! Det är viktigt att du gör en korrekt anmälan. Se till att få en bekräftelse på att ditt gods är skadat.

 

PERSONUPPGIFTSLAGEN

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

 

SMS-UTSKICK

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

 

TVIST

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/